Bron: artikel Travelnext 5 januari 2022.
Family- and friendcations.
Reizigers zijn er de afgelopen tijd achter gekomen wat nou écht belangrijk is. Voor de pandemie werd reizen gedomineerd door zakenreizigers. Nu is dat echter niet meer zo. Mensen gaan veel vaker op vakantie met familie en vrienden. Uit onderzoek van Airbnb blijkt dat 42% van de respondenten een op familie gerichte reiziger is. Dit percentage is hoger dan elk ander type reiziger. Ook volgens het onderzoek van Amadeus zijn sterke relaties belangrijker dan ooit en gaan mensen hierom graag met vrienden op vakantie. Mensen zien de optie om, aan het einde van de pandemie, eindelijk weer een real-life reünie te houden met hun geliefden en de aantal boekingen voor friendcations op boekingsplatformen schieten door het dak.
Workations zijn hot.
‘Digital nomads’ en ‘workations’, deze woorden zijn al een aantal jaren bekend in Nederland, maar mede dankzij de opkomst van Zoom, Teams, en Skype meetings hebben ze een hele andere dimensie gekregen. Thuiswerken is normaler dan ooit, waardoor het voor veel werknemers makkelijker is om vanaf een andere plek te werken. Of dit in Nederland of in het buitenland is, maakt vaak niet veel meer uit. Bedrijven zijn flexibeler geworden en er is online heel veel mogelijk. Volgens Airbnb is het dankzij deze ontwikkeling veel makkelijker om langere tijd in het buitenland te blijven of hier te gaan wonen. UNWTO heeft zelfs het begrip ed-ventures geïntroduceerd, waarbij vakantie en educatie gecombineerd wordt. Hierdoor kunnen studenten online of op locatie les krijgen terwijl ouders aan het telewerken zijn.
Duurzaam en slow reizen.
We raken ons steeds meer bewust van de realiteit waarin we leven en zo ook van klimaatverandering. Twee derde van de respondenten in het onderzoek van Amadeus gaf aan dat zij duurzame reizen prioriteit geven. Ook UNWTO merkt hier een verschil in vergeleken met vorige jaren. Reizigers kiezen er vaker voor om op een duurzame en slow manier te reizen. Zo boeken we vaker een wat langer verblijf en kiezen we ervoor om tijdens de vakantie het rustiger aan te doen, met meer focus op wellness activiteiten. Op vakantie letten we meer op onze ecologische voetafdruk door bij duurzame bedrijven te boeken en producten en eten te kopen bij lokale ondernemingen. Ook is het opvallend dat we vaker een vakantie in eigen land boeken om het even wat rustiger aan te doen.
Flexibeler in het kiezen van vakantieoord.
Door de pandemie zijn mensen veel flexibeler geworden in waar ze precies heen willen. Dit merkte Airbnb vooral in het zoekgedrag van reizigers. Veel potentiële vakantiegangers zochten naar accommodaties zonder een specifieke locatie in te vullen. Verder kiezen mensen er nu vaker voor om naar plekken te reizen die ver weg zijn van het massatoerisme. Geen drukke steden of beroemde toeristische trekpleisters meer, maar juist onbekende plekken ontdekken.